Ciele aktivity
Žiaci sa naučia:
- aktivizovať svoje vedomosti na určitú tému
- diskutovať o myšlienkach s partnerom a dohodnúť sa na výbere najlepších slov na opísanie nejakej témy alebo predmetu
- prezentovať svoje myšlienky pred väčšou skupinou
- zisťovať a rešpektovať podobnosti a odlišnosti medzi podobnými predmetmi
- vyjadriť komplexnú informáciu niekoľkými slovami
Žiaci majú možnosť tvorivo myslieť a vyjadrovať sa.
Opis aktivity
Pracujte individuálne a potom vo dvojiciach, aby ste vytvorili báseň vystihujúcu určenú tému. Báseň bude mať nasledovný formát:
Pomenujte tému - jedno slovo, zvyčajne podstatné meno
Opíšte tému - dve slová, zvyčajne prídavné mená
Povedzte niečo o téme - tri slová, slovesá
Pridajte opisnú frázu - štyri slová
Nazvite tému iným slovom - jedno slovo
Čo sa deje počas aktivity
Účastníci pracujú najprv samostatne na vytvorení básne, potom sa vo dvojiciach podelia o svoje básne, vypočujú si názory svojich kolegov a dohodnú sa na výbere najvýstižnejších slov na opis danej témy. Z dvoch básní vytvoria jednu spoločnú. Neexistuje žiadna „správna" odpoveď. Každá báseň je výsledkom spolupráce dvoch ľudí na najlepšom výbere slov pre tento účel. Každá dvojica potom prezentuje svoju báseň celej skupine. Takto má každý príležitosť naučiť sa niečo od svojich kolegov, zistiť, ako iní chápu tú istú tému. Výsledkom tohto vzájomného zdieľania básní je to, že účastníci si začnú všímať podobnosti a odlišnosti medzi predmetom ich básne a predmetom ostatných básní.
Odporúčania pre prax:
Metódu cinquain je možné použiť aj v rôznych obmenách – samostatná práca, skupinová alebo frontálna práca, záleží na veku žiakov a na ich osvedčenej praktickej spôsobilosti zvládnuť túto aktivitu. Najčastejšie ju používame v evokácii, kde žiakov povzbudzujeme k zhromaždeniu ich doterajších vedomostí o nejakej téme, alebo v reflexii, kde žiaci znova pouvažujú nad tým čo sa naučili, ako rozšírili svoje poznanie.
Cieľ aktivity
Žiaci sa naučia:
- overiť znalosti a predstavy o danej téme
- voliť slová, ktorými vyjadrujú svoje myšlienky
- uvažovať o nápadoch iných
- formulovať vecné otázky do diskusie - čítaním nachádzať odpovede na vecné otázky
Opis aktivity
Učiteľ zvolí jeden, dva alebo tri dôležité pojmy a napíše každý výraz na samostatný hárok alebo fóliu. Žiaci pracujú v skupinách po 3 - 5; každá skupina si určí zapisovateľa a hovorcu. Učiteľ určí jeden pojem. Každá skupina formou brainstormingu vyhľadáva a zapisuje slová, ktoré sa spájajú s daným pojmom. Každá skupina oznámi triede jednu myšlienku zo svojho zoznamu a podľa počtu skupín môžeme požiadať každú skupinu ešte o jedno slovo. Učiteľ zapisuje slová na tabuľu. Ten istý proces brainstormingu, oznámenia slova zo zoznamu a jeho zapísania na tabuľu sa opakuje s druhým a tretím pojmom. Učiteľ vyzve skupiny, aby diskutovali o tom, ako dané dva alebo tri pojmy spolu súvisia. V diskusii celej triedy sa formulujú otázky, ktoré súvisia s danými pojmami. Žiaci čítajú súvisiaci materiál (alebo sa zúčastnia na inej inštruktážnej aktivite), potom o materiáli diskutujú z hľadiska otázok, ktoré položili po brainstormingu a oznámení.
Čo sa deje počas tejto aktivity
V diskusii malých skupín sa evokujú jestvujúce predstavy žiakov o dôležitých pojmoch. Pritom, keď žiaci počúvajú svojich spolužiakov, sa objavujú nové alebo neočakávané nápady. Diskusia celej triedy podporuje uznanie a ocenenie diverzity myslenia v rámci skupiny. Využitie informácií, napísaných na tabuli, k formulácii otázok vytvára štruktúru myslenia o tom, ako pojmy súvisia. Zapisovanie nápadov a formulovanie otázok vytvára štruktúru pre čítanie a získavanie významu pojmov z materiálu.
Odporúčania pre prax:
Zhlukovanie, alebo inak povedané zhromažďovanie pojmov, sa dá použiť aj pri samostatnej alebo frontálnej práci a taktiež aj na jeden pojem, nie je potrebné spracovávať najmä pri malých deťoch niekoľko pojmov naraz.